Love is the only way to grasp another human being in the innermost core of his personality.
No one can become fully aware of the very essence of another human being unless he loves him.
By his love he is enabled to see the essential traits and features in the beloved person; and even more, he sees that which is potential in him, which is not yet actualized but yet ought to be actualized.
Furthermore, by his love, the loving person enables the beloved person to actualize these potentialities. By making him aware of what he can be and of what he should become, he makes these potentialities come true.
In logotherapy, love is not interpreted as a mere epiphe-nomenon of sexual drives and instincts in the sense of a so-called sublimation.
Love is as primary a phenomenon as sex.
Normally, sex is a mode of expression for love.
Sex is justified, even sanctified, as soon as, but only as long as, it is a vehicle of love.
Thus love is not understood as a mere side-effect of sex; rather, sex is a way of expressing the experience of that ultimate togetherness which is called love.
The third way of finding a meaning in life is by suffering."
Victor Frankl, Man's Search for Meaning
"To love somebody means to see them as God intended them."
Fyodor Dostoyevsky
Reduktionismus
"Hier begegnete Frankl erstmals dem Reduktionismus, einem Thema, das er ein Leben lang bekämpfen sollte. Wenn Psychotherapie die Ebene der menschlichen Begegnung aus methodischen Gründen verlassen muss, und wenn im Zentrum des Interesses die Pathologie steht und nicht mehr die Person, und wenn diese Pathologie als alles bestimmend angesehen wird, dann wollte er nicht Psychotherapeut sein. Durch diese persönliche Erfahrung von Reduktionismus und Pathologismus fiel es ihm wie „Schuppen von den Augen“ (Frankl), und er wusste, dass Psychoanalyse für ihn nicht die Methode sei.
Er wandte sich der Individualpsychologie Alfred Adlers zu und absolvierte dort seine Ausbildung und Examen. Doch auch dort sollte ihn schon bald dasselbe Schicksal ereilen. Anläßlich eines Vortrags beim 3. Internationalen Kongress der Individualpsychologie vertrat Frankl die Ansicht, dass das neurotische Arrangement und der sekundäre Krankheitsgewinn nicht die einzige Motivationskraft des neurotischen Menschen sein können, sondern dass er auch als Person zu sehen sei, die ihr Dasein zu verstehen trachtet und auch nach einem Sinn im Leben sucht."
man's search for meaning.pdf
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